Search
Close this search box.

בדיקת שקיפות עורפית – כלי חשוב לאבחון מוקדם בהיריון

מהי שקיפות עורפית ומתי היא נמדדת?

שקיפות עורפית היא מדידת עובי הנוזל המצטבר בעורף העובר במהלך הטרימסטר הראשון של ההיריון, בדרך כלל בין השבוע ה-11 לשבוע ה-14. המדידה מתבצעת באמצעות אולטרסאונד שמסייע באבחון מוקדם של מגוון הפרעות כרומוזומליות ומומים מולדים. ערך שקיפות עורפית גבוה מהנורמה עשוי להצביע על סיכון מוגבר להפרעות גנטיות כגון תסמונת דאון, תסמונת אדוארדס או תסמונת פאטאו. עם זאת, חשוב לציין כי ערך גבוה אינו בהכרח מעיד על בעיה, ויש לשלב את התוצאה עם גורמים נוספים כגון גיל האם ובדיקות סקר נוספות.

יתרונות בדיקת שקיפות עורפית בגילוי מוקדם של הפרעות כרומוזומליות

בדיקת שקיפות עורפית מהווה חלק חשוב מבדיקות הסקר לגילוי מוקדם של הפרעות כרומוזומליות. היתרון העיקרי של הבדיקה הוא היכולת לספק הערכת סיכון ראשונית כבר בשלב מוקדם של ההיריון, מה שמאפשר לזוגות להיערך ולקבל החלטות מושכלות לגבי המשך המעקב ההריוני. בשילוב עם בדיקות דם כגון PAPP-A ו- β-hCG, בדיקת שקיפות עורפית מספקת יעילות גבוהה בגילוי תסמונות כרומוזומליות נפוצות. גילוי מוקדם מאפשר גם הפניה במועד לבדיקות אבחון מדויקות יותר, כגון בדיקת מי שפיר או דגימת סיסי שליה, במקרים בהם קיים סיכון מוגבר. חשוב להדגיש כי בדיקת שקיפות עורפית אינה מהווה אבחנה סופית, אלא כלי סקר המסייע באיתור מוקדם ובניהול היריון בסיכון גבוה.

לסיכום

בדיקת שקיפות עורפית היא שיטה לא פולשנית ויעילה לגילוי מוקדם של הפרעות כרומוזומליות במהלך הטרימסטר הראשון של ההיריון. יתרונותיה כוללים מתן הערכת סיכון ראשונית, אפשרות לביצוע בדיקות אבחון מדויקות יותר במועד מוקדם, וסיוע בקבלת החלטות מושכלות לגבי המשך ההיריון. חשוב שנשים הרות יקבלו ייעוץ גנטי מקיף לפני ואחרי הבדיקה, על מנת להבין את משמעות התוצאות ואת האפשרויות העומדות בפניהן.